Jaki obraz współczesnej pedagogiki grundtvigiańskiej jawi się w świetle materiałów zgromadzonych w publikacji „Uczyć agroekologii w grundtvigiańskim stylu. Przewodnik metodyczny”? To jest pedagogika, która widzi człowieka w ścisłej relacji z przyrodą oraz otoczeniem społecznym, która uczy człowieka nie tylko korzystać z jej dóbr, ale przede wszystkim zabiegać o biobalans. To jest powrót do korzeni pedagogiki grundtvigiańskiej, do jej szacunku i pokory wobec natury dla dobra ludzkości, umiejętności zachowania balansu między życiem zawodowym i prywatnym – dziś umiejętności wyrwania się z pędu cywilizacji, rezygnacji z hiperkonsumpcjonizmu, itd. Tym samym pedagogika grundtvigiańska staje się propozycją ekowerwy - może mieć wkład w przywracanie utraconych ekosystemów i przyczynić się do rewizji priorytetów i wartości leżących u podstaw cywilizacji XXI wieku.
Rekomenduję recenzowaną pozycję do druku i zamieszczenia w internecie z wolnym dostępem oraz szerokiego upowszechnienia nie tylko w środowisku uniwersytetów ludowych, ale także innych instytucji oświatowych.
Publikacja powstała w ramach projektu Uczyć podstaw ekologii w grundtvigiańskim stylu programu Erasmus+, w czterech wersjach językowych:
- polskiej: „Uczyć agroekologii w grundtvigiańskim stylu. Przewodnik metodyczny"
- angielskiej: "Teaching Agroecology in Grundtvigian Style. Methodological Guide"
- niemieckiej: "Agrarökologie und Grundtvig Beispiele für die Vermittlung der agrarökologischen. Elemente an Heimvolkshochschulen"
- bułgarskiej: "Преподаване на агроекология в стила на Грюндвиг. Методическо ръководство"
Książce towarzyszy materiał dydaktyczny w postaci gry utworzonej przez Agnieszkę Makowską: "Czy rozpoznasz warzywa i zboża" do pobrania TUTAJ.
Gra jest dostępna również w języku angielskim (http://www.ziarno.grzybow.pl/images/publikacje/projektowe/GAMEVege.pdf).